Port w Baku – ważny hub dla polskich i europejskich firm
W średniowieczu Azerbejdżan i kraje leżące wzdłuż starożytnego Jedwabnego Szlaku służyły jako mosty łączące szlaki transportowe między Europą a Azją. Wymianie towarów towarzyszyła także wymiana nowych idei i technologii, które doprowadziły do rozkwitu miast wzdłuż Jedwabnego Szlaku.
Dziś jesteśmy świadkami odrodzenia Wielkiego Jedwabnego Szlaku. Zapowiada się nie mniej urzekający niż wiele wieków temu. Chociaż większość handlu między Europą a Azją odbywa się obecnie drogą morską przez Kanał Sueski, który obsługuje ponad 90% całkowitej objętości ładunków, trasa przez tak zwany Middle Corridor (Korytarz Środka) również staje się nie mniej atrakcyjna.
Port Baku, który stoi na czele tej wymiany handlowej, jako pierwszy odczuwa zainteresowanie tą trasą i odbudowuje swoją obecność w powstających sieciach handlowych, aby stać się nowoczesnym „5-gwiazdkowym" centrum transportu i logistyki na Morzu Kaspijskim.
W 2007 r. Prezydent Azerbejdżanu Ilham Alijew podpisał dekret o budowie nowego portu w wiosce Alat, 70 km na południe od stolicy Baku, na skrzyżowaniu Jedwabnego Szlaku i dwóch głównych korytarzy transportowych: Północ–Południe i Wschód–Zachód, gdzie przecinają się główne linie kolejowe i autostrady Azerbejdżanu. W 2014 r. zaczął działać terminal...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta